27.10 I 14.45 – 15.00
Stary Browar, Słodownia +2
27.10.2024 (sobota), godz. 14.00-16.00
miejsce: Stary Browar, Słodownia +2
Wszystkie prezentacje odbędą się w języku angielskim i będą tłumaczone na język polski
Ostatni dzień jesiennej edycji Poznań Design Festiwalu to ciąg dalszy dyskusji o wytchnieniu w mieście i regeneracyjnym designie. W rozmowach wezmą goście z Francji, Chin, USA oraz Włoch.
14:00 – 14:15 Prezentacja | Regeneracyjny design dla mieszkańców i przyrody: jak design może przynosić korzyści istotom żyjącym w miastach? I Sophie Eberhardt, City Design Lab, Nantes, Francja
14:15-14:30 Prezentacja | Czy można znaleźć wytchnienie od nadmiaru konsumpcji? I Jiao Xingtao, Chiny
14:30-14:45 Prezentacja I Dream Factories | | James Wei Ke, Chiasmus Studio, USA
14:45 – 15:00 | Prezentacja | Opisując zmianę. Wdrażanie nowych, wytchnieniowych modeli życia w mieście na pograniczu designu, sztuki i odpoczynku | Marinella Paderni, Akademia Sztuk Pięknych w Bolonii, Włochy
OPOWIADAJĄC O ZMIANIE
Wdrażanie nowych, wytchnieniowych modeli życia w mieście na pograniczu designu, sztuki i odpoczynku.
Marinella Paderni dokona analizy innowacyjnych przykładów z pogranicza designu i sztuki w Bolonii, Mediolanie i Turynie, powstałych dzięki bardzo różnym podmiotom. W Bolonii kolektywy młodych twórców współpracują z Urzędem Miasta. W Turynie – powstał projekt artystyczny na alternatywny park w jego sercu, a w jednej z dzielnic Mediolanu grupa finansowa integruje naturę, sztukę i usługi. Marinella Paderni opowie, jak „myślenie lateralne” stanowi inspirację dla odrodzenia ukochanych miast.
Miasto od zawsze było żywym organizmem, które na przestrzeni czasu dostrzegało transformację egzystencjalnych równowag oraz relacji przestrzennych między lekkimi energiami życiowymi (człowiek, natura) a ciężkimi elementami (architektura, szlaki komunikacyjne, działalność produkcyjna).
Ta niezrównoważona relacja jest jednym z najpilniejszych tematów, które dzisiaj poruszają sztuki wizualne i design. Oba te obszary współpracują, aby przemyśleć świat i odpowiedzieć na potrzeby związane z odpoczynkiem, oddechem, ciszą oraz przestrzenią dla ciała. W tym sensie podejście humanistyczne, a szczególnie fenomenologia sztuki, stanowi użyteczny horyzont, z którego można wyobrazić sobie inny sposób życia oraz zaprojektować nowe rozwiązania.
Ponadto połączenie etycznego designu z wizjonerską wyobraźnią sztuk wizualnych generuje nowe modele miejskie w odpowiedzi na presje środowiskowe i społeczne. Analizując innowacyjne przykłady współpracy między designem a sztuką w miastach takich jak Bolonia, Mediolan i Turyn, powstałe z różnych inicjatyw – w Bolonii kolektywy młodych twórców współpracują z gminą, w Turynie artysta tworzy projekt dla alternatywnego parku w sercu miasta, a w Mediolanie grupa finansowa integruje naturę, sztukę i usługi w danym sąsiedztwie – Marinella Paderni opowie o tym, jak „lateralne myślenie” inspiruje do odrodzenia naszych ukochanych miast.
Marinella Paderni jest historyczką sztuki, nauczycielką akademicką i kuratorką. Ukończyła studia z zakresu Dyscyplin Sztuk (DAMS) na Uniwersytecie Bolońskim, gdzie napisała pracę dyplomową na temat włoskiej fotografii konceptualnej lat siedemdziesiątych oraz twórczości artystycznej Franco Vaccariego. Uczy historii sztuki współczesnej, historii designu i praktyk kuratorskich w Akademii Sztuk Pięknych w Bolonii. Była profesorką produkcji w kreatywnych branżach kulturowych na Uniwersytecie IULM w Mediolanie oraz Phenomenologii sztuk współczesnych w Akademii Sztuk Pięknych w Bergamo. Pełniła funkcję dyrektorki Uniwersytetu ISIA w Faenzie w latach 2016-2020. Pisała dla ważnych międzynarodowych czasopism poświęconych sztuce współczesnej, w tym dla Frieze, Flash Art i Tema Celeste. Jej badania koncentrują się na różnych językach sztuk współczesnych z punktu widzenia fenomenologii, badając relacje między produkcją artystyczną, nauką a technologią. W ramach swojej działalności kuratorskiej zorganizowała kilka wystaw poświęconych nowym tendencjom w sztuce współczesnej od lat 2000, szczególnie w tematach krajobrazu, środowiska i antropologii miejskiej. Współpracowała z Biennale Rysunku w Rimini (edycje 2014 i 2016), kuratorując wystawy dotyczące relacji między rysunkiem antycznym a współczesnym. Poświęciła również swoje badania polskiej sztuce współczesnej, kuratorując jedną z najważniejszych wystaw na ten temat w Włoszech (wystawa „Pamięć w końcu. Sztuka polska od 1989 roku”, Palazzina dei Giardini, Galleria Civica di Modena, 2016). Specjalny rozdział jej pracy poświęcony jest fotografii w sztuce, co zaowocowało publikacją esejów oraz kuratorskimi wystawami, w tym wystawami na Europejskim Festiwalu Fotografii w Reggio Emilia (edycje 2007, 2010, 2013, 2014 oraz inne) oraz na Mois Européen de la Photographie w Luksemburgu (2015). W 2010 roku opublikowała książkę „Laboratorio Italia. Fotografia w sztuce współczesnej” wydaną przez wydawnictwo Johan & Levi, poświęconą badaniom około czterdziestu włoskich artystów urodzonych między latami sześćdziesiątymi a osiemdziesiątymi, którzy wyróżnili się na międzynarodowej scenie. Marinella Paderni współpracowała również z branżą mody, współpracując z francuskim projektantem Jean-Paul Gaultier.
Partnerem Poznań Design Talks są:
Stowarzyszenie Architektów Polskich / o Poznań
English Version:
TELLING THE CHANGEMENT.
Activation of new models of living city between design and art The city has always been a vital organism that over time has seen the transformation of existential balances and the weight space relationships
between light vital energies (man, nature) and heavy bodies (architecture, communication routes, production activities).
This unbalanced relationship is one of the most urgent themes felt today by visual arts and design, which are working together to rethink our world and to respond to human needs for rest, breath, silence and space for the body. In this sense, the approach of humanities, especially of phenomenology of arts, is a
useful horizon from which to imagine a different way of living and design new solutions.
Moreover, the union between ethical design with the visionary imagination of visual arts is generating new urban models in response to the environmental and relational pressures of cities working on recreational spaces that reconnect the relationships between us and the times themselves. Through the analysis of innovative examples between design and art in the cities of Bologna, Milan and Turin, born from very different players – in Bologna, collectives of young creatives in collaboration with the Municipality; in Turin, an artist’s project for an alternative park in the heart of the city; in Milan, a
financial group integrates nature, art and services in a neighborhood – Marinella Paderni will talk about how „lateral thinking” is an inspiratioon for the rebirth of our dear cities.
Marinella Paderni is an art historian, academic teacher and curator. She graduated in Disciplines of Arts (DAMS) at the University of Bologna with a thesis on Italian conceptual photography in the Seventies and the artistic work of Franco Vaccari. She teaches history of contemporary art, history of design and curatorial practices at the Fine Arts Academy in Bologna. She was a professor of production in the creative cultural industries at the IULM University of Milan and of Phenomenology of contemporary arts at the Academy of Fine Arts in Bergamo. She was director of ISIA university of design in Faenza from 2016 to 2020. She wrote for important international contemporary art magazines, including Frieze, FlashArt and Tema Celeste. Her research focuses on different languages of contemporary arts from the point of view of phenomenology, examining the relationships between artistic production, science and technology. During her curatorial activity she has curated several exhibitions on new tendencies in contemporary art since the 2000s, in particular on the themes of landscape, environment, urban anthropology. She collaborated with the Rimini Drawing Biennale (2014 and 2016 editions), curating exhibitions on the relationship between ancient and contemporary drawing. She has also dedicated her research on Polish contemporary art curating one of the most important shows in Italy on it (exhibition Memory at last. Polish art since 1989, Palazzina dei Giardini, Galleria Civica di Modena, 2016). A special chapter of her work is dedicated to photography in art with the publication of essays and the curatorship of exhibitions: among the many projects, the exhibitions for the European Photography Festival of Reggio Emilia (2007, 2010, 2013, 2014 editions among the others) and for the Mois Européen de la Photographie of Luxembourg (2015).
In 2010 she published the book Laboratorio Italia. Photography in contemporary art by Johan & Levi publishing house dedicated to the research of around forty Italian artists, born between the 1960s and 1980s, who have distinguished themselves on the international scene. She has also worked in fashion collection collaborating with the French fashion designer Jean-Paul Gaultier.
oraz
Wydział Architektury Politechniki Poznańskiej